مراسم گرامی‌داشت شهادت سید حسن نصرالله

مراسم گرامی‌داشت شهادت سید حسن نصرالله در دانشکده مطالعات جهان برگزار شد

02 10 2024 05:52

کد خبر : 15591851

تعداد بازدید : 364

مراسم گرامی‌داشت شهادت سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان، روز دوشنبه 1403/07/09 بعد از اقامۀ نماز ظهر و عصر با حضور رئیس دانشکدۀ مطالعات جهان در نمازخانۀ دانشکده برگزار شد. دکتر عاملی در ابتدای سخنان خود ضمن معرفی دکتر قهرمانی‌نژاد، امام جماعت جدید دانشکده، که از اساتید دانشگاه تهران هستند از تمامی افرادی که در تدارک این مراسم سهیم بودند تشکر کرد و افزود همۀ ما باید به هر شکلی که می‌توانیم در پیوند با مقاومت مشارکت کنیم و تاکید کرد که مطابق با فتوای رهبر معظم انقلاب، کمک به بازگرداندن سرزمین فلسطین به فلسطینی‌ها واجب قطعی و شرعی‌ا‌ست. رئیس دانشکدۀ مطالعات جهان در تجلیل از مقام مقاومت گفت: "جریان مقاومت، امروز تنها مسیری است که علیه نظام سلطه و در حمایت از فلسطین در مقابل رژیم غاصب اسرائیل به‌طور جدی ایستاده است و اگر این مقاومت نبود، اسرائیل با روحیه اشغالگری و غاصب خود که هیچ مرز قانونی را برای خود قائل نیست تمام منطقه را تصرف می‌کرد." وی پس از اشاره به روحیه کودک‌کش و متجاوز رژیم غاصب اسرائیل که امروز دو میلیون نفر جمعیت غزه را آواره کرده است بیان داشت که تنها پناهگاهی که در درجه اول از مقاومت حمایت کرد و حمایت می‌کند و خواهد کرد جمهوری اسلامی ایران است که هزینۀ سنگینی را به همین خاطر در این مسیر پرداخت کرده است. دکتر عاملی در ادامۀ سخنانش افزود سال 1968 سازمان کنفرانس اسلامی برای نجات فلسطین شکل گفت اما امروزه و بالاخص در این ایام می‌بینیم که نوع برخوردها به چه گونه است و گویای این واقعیت است که همه کنار کشیده‌اند.  
حزب‌الله با سه هدف شکل گرفت. هدف اول این بود که بتواند نظام سلطه را از منطقۀ غرب آسیا و به‌طور خاص لبنان و فلسطین دور کند و حیطۀ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نظام سلطۀ غرب را از بین ببرد. هدف دوم استقرار حکومت اسلامی در لبنان بود و هدف سوم همزیستی مسالمت‌آمیز در همۀ اقوام و طوایف و ادیان در لبنان بود که بنظر می‌رسد حزب‌الله در هر سه هدفش موفق بوده است. امروز اگر ما مقاومت اسلامی را در سطح منطقه و جهانی داریم الگویی به‌نام حزب‌الله را در لبنان و رهبر الهی مثل سید حسن نصرالله را جلوی چشمش داشته که هرگز دست از مبارزه نکشیده و در منطقۀ ضاحیه که هدف اسرائیل بود، ماند و در همانجا به شهادت رسید. این یک ظرفیت بالا بود که حزب‌الله ایجاد کرد و مقاومت را در سطح جهانی احیا کرد، همچنان‌که رهبر فرزانۀ انقلاب فرمودند این ساختار پابرجاست همانطورکه پس از شهادت سید عباس موسوی، اسرائیلی‌ها نابودی حزب‌الله را جشن گرفتند اما خداوند ظرفیتی به‌نام نصرالله را به میدان آورد و منشاء این خیر بزرگ شد. وی در ادامه افزود همین وضعیت را ما بعد از ارتحال امام داشتیم و نگرانی‌های زیادی وجود داشت که پس از امام چه می‌شود ولی شاهد این بودیم که خداوند ظرفیتی را در کشور ما بوجود آورد که استقرار جریان تمدن نوین اسلامی را در ایران و جهان پایه‌گذاری کرد و بنیان‌هایی را بوجود آورد که این بنیان‌ها به سادگی تضعیف نمی‌شوند و سراسر منابع اقتدار و قدرت هستند.
 وی در ادامه بیان داشت که حزب‌الله تبدیل به قدرت موثر شد، چون هرگز به دنبال قدرت نبوده و این یک اصل است که وقتی کسی خود را ذی‌نفع بداند از مسیرهای مختلف مثل دغل‌کاری تلاش می‌کند به هدفش برسد اما حزب‎الله هرگز خود را ذی‎نفع قدرت نمی‌دانست و به‌همین سبب، تبدیل به قدرت پذیرفته در سطح همۀ طوایف، ادیان و مذاهب لبنان شد. مسیر حزب‌الله مسیر صداقت بود. امام موسی صدر که یکی از الگوهای سید مقاومت بود وقتی از طرف مرحوم آیة‌الله بروجردی به لبنان رفت اولین ماموریتش را ایجاد زیرساخت اجتماعی برای شیعیان قرار داد چراکه شیعیان در لبنان بسیار گروه ضعیفی بودند. امام موسی صدر به شیعیان لبنان گفت که باید راستگو باشید و اخلاق الهی را رعایت کنید و نمونۀ یک انسان صادق باشید. تلاش برای ساخت جامعۀ سالم در لبنان را امام موسی صدر پایه‌گذاری کرد که هم برای رهبران حزب‌الله الگو بود و هم برای دیگران. فرهنگ همزیستی مسالمت آمیز بین ادیان مختلف در زمان امام موسی صدر شروع شد و امروز توسط سید مقاومت امتداد پیدا کرد که این اصل را می‌توان در نگاهی که مسیحیان و مارونی‌ها به نصرالله دارند به‌وضوح دید. مارونی‌ها که دشمن شدید شیعیان و حزب‌الله بودند برای سلامتی نصرالله مراسم دعا برگزار کردند. همۀ اقوام و طوایف به‌لطف این همزیستی که در لبنان بوجود آمد با هم همراه شدند. نصرالله پدر و حامی همۀ لبنان بود. علیرغم اینکه در لبنان وضعیت به لحاظ جمعیتی به‌نفع مسلمانان است ولی ما می‌بینیم که نهادها در دست مسیحی‌هاست و همین مصداق این واقعیت است که حزب‌الله به دنبال قدرت نبوده و نیست؛ بلکه به‌دنبال عمق بخشیدن به هویت دینی و الهی بود. حزب‌الله در هر سه هدفش موفق بود و از همه مهمتر در دفاع از مظلوم موفق بود.
دکتر عاملی در پایان سخنان خود از خدا خواست که همین روحیه و اخلاق و صفات را که در سید مقاومت وجود داشت به ما هم عنایت فرماید تا بتوانیم رابطه عمیقی با پروردگار خود بسازیم و ولی خدا را در زمان خودمان تنها نگذاریم.
پس از دکتر عاملی، جناب آقای دکتر محمدی در سخنان مبسوطی به جایگاه شهید و مصداق بارز شهادت، به خصیصه های فکری و ایمانی سید مقاومت علامه نصرالله پرداخت و ابعاد مختلف شخصیتی ایشان را مورد تحلیل قرار داد.