هفتادویکمین کرسی یونسکو: اینترنت و حافظۀ جمعی در ایران

هفتادویکمین نشست کرسی یونسکو در فرهنگ و فضای مجازی

20 10 2024 18:25

کد خبر : 17770526

تعداد بازدید : 132

هفتادویکمین نشست کرسی یونسکو در فرهنگ و فضای مجازی: دوفضایی شدن جهان، در دانشکدۀ مطالعات جهان برگزار شد.
هفتادویکمین نشست کرسی یونسکو در فرهنگ و فضای مجازی: دوفضایی شدن جهان، روز دوشنبه 23 مهر 1403، تحت عنوان: "اینترنت و حافظۀ جمعی در ایران" با سخنرانی دکتر فرزاد غلامی، عضو هیات علمی دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران در دانشکدۀ مطالعات جهان برگزار شد.
آنچه در ادامه می‌خوانید خلاصه‌ای از  این نشست است:
اینترنت از جهات گوناگونی تحولات عظیم سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در جهان اجتماعی ایجاد کرده است، به گونه‌ای که سبب شده است مبنای تئوری‌هایی چون جامعه شبکه‌ای کاستلز (2000) و دو فضایی شدن جهان (عاملی، 1381)  قرار گیرد، به عبارت بهتر پاردایم‌های مختلفی تحولات اجتماعی را بر مبنای اینترنت و اثرات آن تئوریزه کرده‌اند.

 یکی از زمینه‌هایی که در جامعه ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته است، تاثیری است که اینترنت در حوزۀ حافظۀ جمعی ایجاد کرده است، هدف این نشست واکاوی مفهوم «حافظه جمعی» و تاثیری است که اینترنت بر روی حافظه ایجاد کرده است (به عنوان مثال بنگرید به مفهوم حافظه دیجیتال). از سوی دیگر  در عرصۀ عمومی همواره جامعۀ ایران به‌عنوان جامعه­‌ای بی‌توجه به وقایع تاریخی (یا به عبارتی فاقد حافظه تاریخی) مورد انتقاد قرار گرفته است، بنابراین تقاطع دو مسئله اثرات اینترنت بر روی حافظه جمعی و شرایط سیاسی-اجتماعی جامعه ایران می‌تواند موضوعی قابل تامل برای محققان حوزۀ علوم انسانی و اجتماعی ایران باشد.