نمازخانة جدید دانشکده مطالعات جهان با حضور معاون اوقاف و امور خیریه رونمایی شد

10 03 2024 05:17

کد خبر : 430409

تعداد بازدید : 1883

در روز چهارشنبه 2 اسفند 1402، نمازخانة جدید دانشکدة مطالعات جهان، با حضور دکتر عادل، معاون سازمان اوقاف و امور خیریه، رونمایی و افتتاح شد.

بازنمایی نمازخانة دانشکده مطالعات جهان از آبان 1402 به همت دکتر سعیدرضا عاملی، رئیس دانشکدة مطالعات جهان، و اجرای دکتر احسان رسولی‌نژاد، معاون اداری و مالی دانشکده، و با مساعدت سازمان اوقاف و امور خیریه، آغاز شده بود. اقامة نخستین نماز جماعت را حجت‌السلام و المسلمین حاج‌آقا سعید داودی برعهده داشت.

دکتر عاملی تقارن این مراسم را با میلاد با سعادت حضرت علی‌اکبر (س) و روز جوان، گرامی داشت. داشتن آرامش، دل‌انگیزبودن و زیبابودن محل عبادت از مواردی بود که دکتر عاملی برشمرد و گفت: «خداوند مظهر جمال است و زیبایی را دوست می‌دارد. محیط نمازخانه قرآنی طراحی شده است. اسماءالله و سایر اسماء دورتادور نمازخانه و در ستون‌ها و خورشیدی‌ها کار شده است. از تورنج، گره‌چینی و دیگر نمادهای ایرانی نیز در بازسازی نمازخانه استفاده شد.» دکتر عاملی تقویت بیشتر صنعت مساجد را خواستار شد، ازجمله در ارتقای کیفیت کفپوش و فرش‌های یکپارچه برای مساجد.

همچنین، با اشاره به ساختمان جدید دانشکده، در احداث آن بر توجه به نمازخانه تأکید داشت و مسجد را مهم‌ترین رکن مکان‌های عمومی خطاب کرد و به نقل از پیامبر اکرم (ص) افزود: «مساجد خانة متقین و خانة ارتباط میان مؤمنان است.»

تأکید بر اقامة نماز جماعت در روایات و فضیلت‌های آن، به‌خصوص تأکید ایشان بر محیط‌های علمی و دانشگاهی، دیگر بخش سخنان رئیس دانشکدة مطالعات جهان بود.  

دکتر عاملی از جناب آقای دکتر خاموشی برای تقبل هزینة بازسازی این نمازخانه تشکر کرد و دعای ایشان برای خیران، باقیات صالحات و شجرة طیبه بود.

دکتر عادل نیز با تبریک ایام شعبانیه، مصادف‌شدن افتتاح نمازخانة دانشکدة مطالعات جهان را با رویداد جهانی چهلمین دورة مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران به فال نیک گرفت و دغدغة دانشکده را در این بازسازی و پیگیری‌های صورت‌گرفته ستود و گفت: «آغاز سال شمسی با فروردین، و آغاز سال قمری با ماه محرم، و آغاز سال میلادی با ژانویه است. بزرگان می‌فرمایند آغاز سال و بهار بندگی با رجب و شعبان و ماه مبارک رمضان است. در ادعیه و کتب سیروسلوک نیز دربارة اعمال سال از ماه رجب آغاز شده است. ظاهر مسجد، به‌خصوص در شرایط امروز و بنا به اقتضائات زمان و برای تشویق جوانان به حضور در مساجد، بسیار مهم است و گذشتگان ما نیز هنرهای خود را در ساخت مساجد به‌قوت به‌کار می‌گرفتند و نمادهای معماری اسلامی فاخری را در قرون مختلف خلق می‌کردند، اما بیش از آنکه در و دیوار مسجد نشانة آبادانی آن باشد، حضور نمازگزاران و مؤمنان و اقامة نماز جماعت با نیت قرب الهی رونق‌بخش آن خواهد بود.»

دکتر عادل از حضور دکتر عاملی به‌عنوان عضوی از هیئت اندیشه‌ورز سازمان اوقاف و امور خیریه قدردانی کرد و ابراز امیدواری کرد بتوان از آثار و برکات وقف بیشتر بهره‌مند شد.

لوح یادبود این مراسم بدین شرح بود:

بسم‌ الله الرحمن الرحیم

حمد و سپاس بی‌پایان خدای را که با حمایت سازمان اوقاف و امور خیریه، و در زمان ریاست جناب آقای دکتر محمد مقیمی در دانشگاه تهران، نمازخانة دانشکدة مطالعات جهان بازسازی و در بهمن 1402 با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر سیدمهدی خاموشی، رئیس محترم سازمان اوقاف و امور خیریه، رونمایی شد.

تصاویری از مراسم افتتاحیه نمازخانه و اقامه نخستین نماز جماعت در آن