سمینار بین‌المللی طرف درست تاریخ در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد

سمینار بین‌المللی طرف درست تاریخ

18 10 2024 04:35

کد خبر : 17602663

تعداد بازدید : 29

روز دوشنبه ٢٣ مهر ١۴٠٣، گروه مطالعات‌ آمریکای شمالی دانشکده مطالعات جهان اقدام به برگزاری سمینار بین‌المللی طرف درست تاریخ در تالار ملل این دانشکده نمود که مورد استقبال گسترده تعداد زیادی از دانشجویان و اعضای هیئت علمی از دانشگاه تهران و سایر دانشگاه‌ها قرار گرفت.

سخنرانان به اهمیت رویدادهای جهانی کنونی با تأکید خاص بر وضعیت فلسطین و لبنان پرداختند. آن‌ها دیدگاه‌های خود را درباره بحران‌های جاری در جهان، با تمرکز بر نسل‌کشی فلسطینی‌ها، جبهه مقاومت و نقش مجرمانه ائتلاف آمریکا-صهیونیسم و همچنین افول تمدن غرب به ویژه در آمریکا بیان کردند.

دکتر زهره خوارزمی، عضو هیات علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، سخنرانی خود را  در حوزه فمینیسم غربی و نقش آن در سیاست‌های هویت جنسیتی و تأثیرات مخرب آن بر ارزش‌های خانوادگی آمریکایی و جنایات علیه زنان در آمریکا بیان کرد.

دکتر الهام کدخدایی، عضو هیات علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران نیز سخنرانی خود را در خصوص نقش اعضای هیات علمی و نخبگان در دوره کنونی پس از عملیات طوفان الاقصی توسط مقاومت فلسطینی علیه اشغال و ظلم طولانی‌مدت به فلسطینی‌ها در غزه ارائه کرد. او به‌ویژه به دیدگاه‌های جلال آل‌احمد، نویسنده و روشنفکر بزرگ ایرانی و حامی مبارزه با غرب‌زدگی اشاره کرد.

دکتر ابوالفضل ولی‌زاده، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، دیگر سخنران این نشست، در سخنان خود به جنبه‌های غیر اخلاقی و غیرقانونی تحقیقات علمی کنونی و کنترل تأمین مالی آن‌ها توسط نهادهای دولتی آمریکا و مافیای دارویی چندملیتی پرداخت. به گفته وی، تحقیقات علمی کنونی به تغییرات بنیادی اساسی نیاز دارد تا بتواند در طرف درست تاریخ قرار بگیرد.

سخنرانی آقای امید امینی،  بر روی شرکت‌های چندملیتی صهیونیستی و نقشه شوم آن‌ها برای ایجاد دنیای تک‌قطبی و تأثیر بر سیاست‌های دولتها و کنترل اقتصاد جهانی متمرکز بود. او همچنین تأکید کرد که ایجاد یک دنیای چندقطبی و حذف دلار به‌عنوان ارز بین‌المللی می‌تواند نقش مهمی در مقابله با هژمونی آمریکا و شرکت‌های صهیونیستی ایفا کند.

دکتر زینب امیری، عضو هیات علمی داننشکده الهیات دانشگاه تهران و آخرین سخنران این نشست، دیدگاه فلسفی درباره وضعیت کنونی جهان ارائه داد و گفت امروز جهان به‌وضوح به دو بخش مظلوم و ظالم تقسیم شده و هر کس باید انتخاب درستی برای حمایت از مظلومان داشته باشد؛ زیرا این موضوع مربوط به حقوق اولیه بشر است.

در انتهای هر سخنرانی‌ یک جلسه پرسش و پاسخ کوتاه قرار داشت.

این سمینار با اعطای گواهینامه به سخنرانان توسط دکتر فواد ایزدی، مدیرگروه مطالعات آمریکا دانشکده مطالعات جهان پایان یافت.