جشن نودانشجویان ورودی 1403 دانشکده مطالعات جهان (هدر سایت)

جشن نودانشجویان ورودی 1403 دانشکده مطالعات جهان (هدر سایت)

15 10 2024 08:35

کد خبر : 17017055

تعداد بازدید : 54

نشست با نودانشجویان ورودی 1403 دانشکدۀ مطالعات جهان، با حضور دکتر سعیدرضا عاملی، رئیس دانشکده، و اعضای هیئت رئیسه، در روز دوشنبه 16  مهر 1403، در تالار حنانۀ دانشکده برگزار شد .

دکتر عاملی سخنان خود را با شرح مختصری از سابقۀ تاسیس دانشکدۀ مطالعات جهان آغاز کرد و ضمن اشاره به مشکلات و مشقت‌های تصویب و ایجاد رشته‌های جدید، به نیازهای جامعه برای وجود رشته‌های کشورشناسی تاکید کرد و گفت: کشورشناسی ابعاد عمیق تری نسبت به مطالعات کلان در حوزه روابط بین الملل و مطالعات منطقه ای دارد و سابقه طولانی در جهان دارد ولی متاسفانه در ایران به این حوزه توجه نشده است و می توان گفت آغاز مطالعات کشورشناسی در دانشگاه تهران بوده است.

رئیس دانشکدۀ مطالعات جهان با اشاره به اینکه تاکنون شرق‌شناسی توسط اندیشمندان غربی انجام شده است و شرق‌شناسی دارای اختلاف فهم همه‌جانبه‌نگر نسبت به واقعیت تاریخی، فرهنگی و سیاسی و خصوصا فهم تمدنی از کشورهای منطقه غرب آسیاست. بر همین اساس می‌توان گفت ایران‌شناسی که توسط مستشرقین صورت گرفت دارای نکات ابهام و حتی‌القائات مفهومی و تحمیل بعضی از ارزش‌ها به جامعه ایرانی بوده است.

دکتر عاملی گفت: در حال حاضر جمع اعضای هیات علمی‌ دانشکده مطالعات جهان به 47 نفر رسیده و اعضا اقدام به تحقیق و نوشتن کتب درسی راجع‌به کشور حوزۀ مطالعاتی خود نموده‌اند. در واقع امروز غرب‌شناسی و شرق‌شناسی توسط محققین ایرانی با عمق دانشی بالا انجام می‌شود.

امروز دانشکدۀ مطالعات جهان علاوه بر تمرکز بر شناخت عمیق 17 کشور مهم در جهان،  وارد مطالعات جهانی (Global Studies) شده‌است که در این مطالعات، خود جهان لایه‌بندی شده و مورد مطالعه قرار می‌گیرد؛ از قبیل: اقتصاد جهان، محیط زیست جهانی، سینمای جهانی، شهرهای جهانی، جهانی شدن و فرهنگ، نظام قدرت جهانی، صلح و حل منازعه (که تاکنون 5 دوره کنفرانس بین‌المللی توسط دکتر علیخانی که پایه‌گذار این کنفرانس بود در دانشکده برگزار شده) و اینها اقدامات خوبی بوده که در دانشکده صورت پذیرفته است.

وی سپس از تاسیس 10 رشتۀ جدید در حوزۀ مطالعات جهانی خبر داد و افزود هیچکدام از این رشته‌ها قبلا وجود نداشته و همگی با تلاش و همت اعضای هیات علمی دانشکده تدوین شده است. دکتر عاملی با اشاره به اهمیت این رشته‌ها در اصلاح روابط ایران با جهان، به اهمیت شناخت حوزۀ‌ کشورهای مطالعاتی پرداخت و خاطرنشان کرد که شناخت درست حوزه‌های مطالعاتی و اخذ راهبرد صحیح در این مسیر و قدرت دادن به تعاملات اجتماعی، اتفاقات خوبی را در آیندۀ روابط کشور رقم خواهد زد؛ و بالعکس، عدم شناخت صحیح، شکست‌های غیرقابل جبرانی را در پیش خواهد داشت. او در ادامه به تدریس حوزه‌های مطالعاتی کشورها به زبان اصلی اشاره کرد و گفت زبان، تنها واژگان نیست، بلکه یک نظام معنایی‌ست که در آن از سیاست، فرهنگ، اقتصاد و... رمزگشایی صورت می‌گیرد.

رئیس دانشکدۀ مطالعات جهان و عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در ادامه صحبت‌های خود گفت: دانش تخصصی در دورۀ ما ظرفیت‌های متفاوتی پیدا کرده که هم سازنده است و هم مخرب. امروز نسل چهارم دانشگاه‌ها به‌عنوان یک نسل مهم دانشگاهی از توجه ویژه‌ای برخوردار است. نسل اول دانشگاه‌ها، دانشگاه‌های آموزشی بود که دانشجو را از طریق آموزش تربیت می‌کرد. پژوهش در نسل دوم دانشگاهها اهمیت پیدا کرد و دانشگاه‌‌ها آموزشی-پژوهشی محور شدند. در نسل سوم، دانشگاه‌ها به‌سمت کارآفرینی آمده و بر تجاری سازی متمرکز شدند که علم را تبدیل به پول، تجارت و کسب‌وکار کنند. در این نسل توجه‌ها به کسب و کار علم بیشتر شد و این برای رشته‌های ما واقعا از اهمیت بالایی برخوردار است. دانشگاه نسل چهارم را به دانشگاه اجتماعی تعبیر می‌کنند. دانشگاه نسل چهار یک دانشگاه اجتماعی‌ست که دارای مسوولیت اجتماعی بوده که نمی‌خواهد دانشجو فقط  تجارت خودش را حل کند بلکه این دانشگاه در قبال رشد و پیشرفت کشور و در خصوص کاهش آسیب های اجتماعی احساس مسئولیت می کند. چنین دانشگاهی راجع به زباله‌ها هم احساس مسوولیت می‌کند. امروزه جمعیت کشور ما یک درصد جمعیت جهان است اما دودرصد پسماندهای جهان را ما تولید می‌کنیم. ما زیاد انرژی هدر می‌دهیم و ارزش واقعی آن را نمی‌دانیم. خلاصه حرف بنده این است که ما یک دانشگاه اجتماعی نیاز داریم و مسوولیت اجتماعی داریم نسبت به محیط پیرامونمان.  در پایان دکتر سعید رضا عاملی تاکید کرد: کدهای مسوولیت‌های اجتماعی که توسط شرکت‌های بزرگ دنیا تعریف می‌شود با هدف تقویت استاندارد کیفی برای تعاملات و ارتباطات اجتماعی شکل گرفته است .در واقع کدهای اخلاقی، یک مسوولیت اجتماعی است که صد در صد الزام‌آور بوده و اگر کسی رعایت نکند جرائم مدنی دارد. انشاالله با کمک هم نسل چهارم دانشگاه را با رشته‌های خودمان و با نگاه خدمت به جامعه به‌وجود بیاوریم. و این امر بدون همت شما دانشجویان که بدون اغراق 90درصد این مسوولیت مهم بردوش شماست محقق نمی‌شود. برای همگی شما عزیزان چه در دورۀ ارشد چه در دورۀ دکتری آرزوی موفقیت داریم که با موفقیت شما، ما نیز درکنار شما احساس افتخار می‌کنیم.

در ادامه سرکار خانم جلال زاده، مجری برنامه و کارشناس مسوول روابط بین‌الملل، از دانشجویان خواست ضمن اینکه اخبار دانشکده را مرتبا از سایت دانشکده دنبال کنند، در کانال ایتای دانشکده نیز عضو شوند تا از اطلاعات و  اخبار مهم دانشکده در لحظه باخبر شوند. وی در ادامه مجلات دانشکده را نیز به دانشجویان معرفی کرد و افزود دانشکدۀ مطالعات جهان سه مجله دارد که دوتا از آنها Cyber Space  و  Sociopolitical Studies به زبان انگلیسی و مجلۀ مطالعات کشورها به زبان فارسی همراه با چکیدۀ مبسوط انگلیسی است که رتبۀ الف وزارت علوم را دارد و  در عین حال در نمایۀ بین‌المللی DOAJ نیز نمایه شده است که هر سه مجله روی سایت دانشکده در دسترس دانشجویان قرار دارد. وی در ادامه از دانشجویان خواست مقالات خود را برای این مجلات یا هر مجله دیگری ارسال کنند و از ارسال مقالات و حتی رد شدن آن ابایی نداشته باشند.

دکتر روح‌اله حسینی، معاون علمی دانشکده، دکتر احسان رسولی‌نژاد، معاون اداری و مالی دانشکده و دکتر محمد سلطانی‌نژاد، مشاور بین‌الملل دانشکده سخنرانان بعدی برنامه بودند که هرکدام به نوبۀ خود ضمن خوشامد گویی به نودانشجویان به بیان نکاتی در حوزۀ مربوط به تخصص خود پرداختند.

دکتر حسینی در ابتدای سخنان خود از دانشجویان خواست که به قوانین و مقررات دانشگاه تهران-که در کتابچۀ آیین نامۀ آموزشی دانشگاه تهران روی سایت دانشگاه تهران هم در دسترس همه قرار دارد- واقف باشند و بدانند اگر قانونی در حوزۀ آموزشی برای دانشجو وضع شده است، پشت آن تجربه‌ای نود ساله وجود دارد که باید آن را پذیرفت. معاون علمی دانشکده، سپس به بیان اهم این قوانین پرداخت که از جملۀ این قوانین تعداد سنوات مجاز دانشجو در هر مقطع با زمان‌بندی‌های مربوطه بود. وی سپس از دانشجویان خواست که از ابتدا دغدغه و علاقۀ خود را پیدا کنند و در همان مسیر، درست گام بردارند. ثبت‌نام و انتخاب واحد به‌موقع در هر ترم از نکات مهم دیگری که دکتر حسینی بدان تاکید داشت و خاطرنشان کرد دانشجو بودن شغلی تمام‌وقت است و باید برای آن وقت گذاشت. وی در ادامه قوانین حذف و اضافه در ارشد و دکتری را گوشزد کرد و بر اهمیت ارزشیابی اساتید در پایان ترم تاکید نمود. ایشان سپس سامانه بهستان را بعنوان سامانه‌ای که تمامی تقاضاها و درخواست های دانشجویان از آن طریق صورت می پذیرد و سامانه E-learn را نیز برای مواقع ضروری که کلاس بصورت آنلاین برگزار می‌شود به دانشجویان معرفی کرد. معاون علمی ضمن تاکید بر ماهیت بین‌رشته‌ای دانشکده از دانشجویان خواست در فضای علوم انسانی، میان رشته‌ای بیندیشند چراکه در دنیای امروز مسائل و پدیده‌های جهان امروز را نمی‌توان تک‌بعدی و تک‌رشته‌ای مورد بررسی قرار داد. وی در انتهای سخنان خود در تایید سخنان دکتر عاملی بر اخلاق در پژوهش تاکید کرد و افزود نباید بر هوش مصنوعی تکیه نکنیم تا این فرصت تکرار نشدنی خلاقیت و خودشناسی را از خودمان دریغ نکنیم.

دکتر رسولی نژاد نیز ضمن تبریک به نودانشجویان از آنها به عنوان نمایندگان دانشکده مطالعات جهان یاد کرد که نه فقط در طول دوره تحصیل بلکه برای همیشه سرمایه دانشگاه تهران هستند و خواهدبود. معاون اداری و مالی دانشکده در ادامه بر نظم و انضباط دانشجویی تاکید کرد و افزود دانشکده مطالعات جهان همواره دانشکده‌ای اخلاق‌مدار بوده و کرامت دانشجو و علم همیشه در آن حفظ شده است. وی سپس در خصوص شرایط اخذ وام دانشجویی، مقررات استفاده از خوابگاه، نکات استفاده از سلف دانشجویی و همینطور برنامه‌های فرهنگی دانشکده با دانشجویان سخن گفت.

در بخش بین‌الملل این نشست، دکتر سلطانی‌نژاد از برد جهانی و خاصیت فرامرزی علم یاد کرد و افزود بین‌المللی بودن کار شما در دنیای امروز از اهمیت بالایی برخوردار است پس از همین ابتدا در تلاش باشید افراد شاخص رشته مطالعاتی مربوط به خود را در کشورهای دیگر شناسایی کنید و با آنها در ارتباط باشید تا از برنامه‌های مهم پژوهشی که در رشته‌های شما وجود دارد باخبر باشید. وی در همین راستا بر اهمیت دانستن زبان انگلیسی تاکید کرد و گفت تمام دانشجویانی که در این دانشکده پذیرفته می‌شوند حداقل به یک زبان خارجی تسلط دارند و در عین حال، زبان انگلیسی را نیز باید در کنار زبان اصلی کشور حوزه مطالعاتی خود به قدر کفایت مسلط باشند که این امر خصوصا در دوره دکتری اهمیت پیدا می‌کند. در انتها ایشان از دانشجویان خواست که ارتباطات بین‌المللی خود را حفظ کنند و از امکانات وزارت علوم و دانشگاه تهران در این زمینه در قالب بورس و فرصت مطالعاتی و شرکت در کنفرانس‌های بین‌المللی استفاده کنند. وی خاطرنشان کرد که آیین‌نامه‌های مربوط به فرصت مطالعاتی نیز در سایت دانشکده در دسترس دانشجویان قرار دارد.

ادامۀ نشست، با سخنان و تجربیات ارزشمند دکتر سیدمحمدعلی موسوی از اساتید پیشکسوت دانشکده مطالعات جهان مزین شد. دکتر موسوی از دوران دانشجویی به‌عنوان بهترین دوران زندگی یاد کرد و به دانشجویان توصیه کرد از این بهترین دورۀ زندگی لذت ببرند و افزود این امر منافاتی با درس خواندن ندارد. وی با اشاره به نوپا بودن دانشکده از استقبال دانشکده از طرح ها و ذهنیت های خلاق دانشجویان خبر داد و پیشنهاد داد دانشجویان انجمن علمی را فعال کنند. وی در ادامه نشر مقالات علمی را از نقاط قوت دانشجو برشمرد و به دانشجویان توصیه کرد در این زمینه از تجربیات اساتید دانشکده که اکثرا تجربیات اجرایی و بین‌المللی دارند استفاده کنند چراکه در کمتر دانشکده‌ای می‌توان این حجم از تجربه و دانش را درکنار هم داشت. او در پایان این دوره تحصیلی را بخشی از زندگی علمی برشمرد و افزود زندگی علمی بعد از این دوره تحصیلی نیز ادامه دارد و بر تلاش دانشجو بر پشت سر گذاشتن این دوره در سنوات مجاز تحصیلی تاکید کرد و توصیه کرد دانشجویان اجازه ندهند این دوره بیش از حد مجاز آن به طول بیانجامد چراکه طولانی شدن سنوات، با این تفکر که پایان نامه یا تز بهتری ارائه شود فکری اشتباه است چون این دوره، تنها مرحله‌ای از زندگی علمی است که باید سریعتر از آن گذشت و به جلو پیش رفت. 

ادامه نشست با سخنان دو تن از اساتید جدید و جوان دانشکده، دکتر سجادی و دکتر چاووشی پیش رفت. دکتر سجادی که به تازگی ریاست ادارۀ آموزش دانشکده را بر عهده گرفته‌است ضمن خوشامدگویی به نودانشجویان، قوانین آموزشی را در تایید سخنان معاون علمی دانشکده به دانشجویان گوشزد کرد و از دانشجویان خواست این قوانین را جدی گرفته تا در طی دوران تحصیلی خود با مشکلی مواجه نشوند. دکتر چاووشی که دوره دانشجویی خود را در مقاطع ارشد و دکتری در دانشکدۀ مطالعات جهان گذرانده و در حال حاضر عضو هیات علمی گروه اروپا رشته مطالعات بریتانیای دانشکده می‌باشد نیز برای دانشجویان از تجربیات خود گفت و به فراگیری علم در دنیای امروز فراتر از مرز دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود با این حال دانشگاه هنوز مهم‌ترین نهاد برای ایجاد معنا و تولید علم و تفکر است. وی ایجاد حیرت و سوال در دانشجو را از ویژگی‌های یک استاد خوب برشمرد و افزود دانشگاه صرفا مکانی برای پیدا کردن جواب‌ها نیست بلکه مکانی برای گیج شدن و پیدا نکردن جواب‌ها و ایجاد ابهامات جدید است و این همان شروع حیرت است که می‌تواند سکویی باشد برای پیشرفت و یادگیری.

در پایان نشست نیز خانم دکتر افکاری رئیس کتابخانۀ دانشکده و آقای عربشاهی مسوول امور دانشجویی دانشکده نیز هرکدام از نکات حائز اهمیت حوزه مربوط به خود با دانشجویان سخن گفتند.

خانم دکتر افکاری دانشجویان را به استفادۀ هرچه بیشتر از کتابخانه، تشویق کرد و قوانین و مقررات استفاده از کتابخانه را برای دانشجویان بازگفت. وی افزود این دانشکده همواره حامی دانشجویان بوده و از پیشنهاد خرید کتب مورد نیاز گروه‌های مختلف که مورد تایید مدیرگروه مربوطه و معاون علمی باشد استقبال می‌کند. ایشان ضمن بیان این‌که کتابخانه دانشکده یکی از تخصصی‌ترین و کامل‌ترین کتابخانه‌های دانشگاه است، ویترین تازه‌های کتاب را به دانشجویان معرفی کرد و از دانشجویان دعوت کرد از نمایشگاه‌های دوره‌ای کتاب که در کتابخانۀ دانشکده برگزار می‌شود دیدن کنند. وی از کارگاه آشنایی با کتابخانه در درس روش تحقیق خبر داد و افزود در این تور، جزئیات رجوع به کتابخانه و جستجوی منابع آموزش داده خواهد شد و در آبان ماه نیز کارگاه مقاله نویسی را خواهیم داشت.

آقای عربشاهی مسوول امور دانشجویی نیز از  شرایط، قوانین و مقررات اخد انواع وام دانشجویی و اخذ خوابگاه و همچنین شرایط و قوانین استفاده از سلف دانشکده با دانشجویان سخن گفت و از دانشجویان خواست حتما در انجمن‌های علمی گروه‌های مربوط به خود شرکت کنند. 

با آرزوی سلامت و بهروزی برای تمامی دانشجویان گرامی دانشکده مطالعات جهان​​​​​​​

​​​​​​​