


22 02 2025 14:48
News Code : 52499178
View Count : 52
هفتادوچهارمین نشست کرسی یونسکو در فضای مجازی و فرهنگ: دوفضاییشدن جهان با عنوان بهاشتراکگذاری فرزندپروری: برساخت گفتمانی کودکی در صفحات ایرانی اینستاگرام با سخنرانی دکتر زهرا مجدی زاده، دانش آموخته دکتری علوم ارتباطات دانشگاه تهران، روز سهشنبه 23 بهمن 1403، به صورت حضوری و برخط در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد.
در زیر خلاصه این نشست را میخوانید:
پژوهش حاضر در پی پاسخ به این پرسش است که ارتباطات رسانه های اجتماعی و پدیده اشتراک پروری در اینستاگرام، چگونه در پویایی قدرت گفتمانی و مذاکره و بازتعریف هویت کودکی در ایران نقش ایفا می کند. برای این منظور، برساخت گفتمانی معنای کودکی و نیز چگونگی مفهومسازی نقش و جایگاه کودک در نظام خانواده، در صفحات کیدفلوئنسرهای ایرانی مورد مطالعه قرار گرفت تا ضمن شناسایی گفتمانهای از پایین به بالا، نقش رسانههای اجتماعی در ایجاد فرصت و صدابخشی به مردم عادی، بهویژه مادران، و چگونگی ایفای نقش آنها در معنابخشی به چیستی و هویت کودکی و نیز چگونگی مذاکره شان با گفتمان ها و ایدئولوژی های مسلط، تبیین شود.
مدل نظری پژوهش بر اساس ادبیات گفتمان شناسی انتقادی رسانههای اجتماعی و ترکیب آن با نظریه های خودِ گسترش یافته دیجیتالی، طرحواره نمایش و بازار وفاداری طراحی شد. رهیافت روش شناختی پژوهش بر پایه روش های ترکیبی و رویکرد پی آیندی شکل گرفت. ابتدا با مبنا قرار دادن رویکرد کرس و ون لیوون در نشانه شناسی اجتماعی، الگوی تحلیلی و روش شناختی پژوهش طراحی شد و با استفاده از آن به تحلیل متنی و پیکرهای پستهای صفحات پرداختیم. در ادامه، یافتههای تحلیل نشانه شناسی، مبنای تحلیل گفتمان انتقادی چندوجهی قرار گرفت و تحلیل گفتمانی و زمینهای با شناسایی گفتمان ها و بحث پیرامون ارتباط آن ها با ایدئولوژیها انجام پذیرفت.