پنجاه‌ودومین نشست کرسی یونسکو در فرهنگ و فضای مجازی: دوفضایی‌شدن جهان با عنوان «پلتفرم توییچ؛ میدانی مهم و مؤثر در صنعت بازی‌های دیجیتال» با سخنرانی سید میلاد موسوی‌حق‌شناس، دانشجوی دکتری ارتباطات دانشگاه تهران، در روزسه‌شنبه ۲۰ دی ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۰۰ الی ۱۲:۰۰ به‌صورت حضوری و مجازی در دانشکدة مطالعات جهان برگزار شد.

موسوی حق‌شناس هم‌گرایی اینترنت و بازی‌های دیجیتال را در میدان‌های تولید، توزیع و مصرف یکی از تحولات بنیادین این صنعت فرهنگی در دورة معاصر خواند و گفت: «یکی از پدیده‌هایی که در سال‌های اخیر توانسته است هم‌زمان حوزه‌های سه‌گانة تولید، توزیع و مصرف را به‌طور قابل‌توجهی تحت تأثیر قرار دهد، ظهور بسترهای پخش زندة بازی‌های دیجیتال و شاخص‌ترینِ آن پلتفرم توییچ بوده است.»

در این سخنرانی تلاش شد نقش و جایگاه پلتفرم توییچ در صنعت بازی‌های دیجیتال و کارکردهای آن در این عرصه، مطرح و بررسی شود.

توسعة اقتصاد دیجیتال، ایجاد مشاغل جدید در این حوزه، طرح روش‌های متنوع کسب درآمد برای فعالان، فراهم‌آوردن فضایی مناسب برای بروز خلاقیت نوآوران و ایده‌پردازان، خلق بستری ایدئال برای استقلال طراحان، تولیدکنندگان و توسعه‌دهندگان و افزایش کیفیت و موفقیت تولیدات مستقل در کنار رشد کمّی آن‌ها، کمک به افزایش عمر بازی‌ها در بازار و در میان بازیکنان، احیای بازی‌های قدیمی، فراهم‌کردن امکان تصمیم‌گیری آگاهانه‌تر و مطمئن‌تر مخاطبان در انتخاب و خرید بازی‌ها و ایجاد زمینه‌ای برای آموزش و فراگیری مباحث تخصصی صنعت بازی مانند کار با نرم‌افزارهای طراحی و برنامه‌نویسی از جمله نقش‌ها و کارکردهایی است که پلتفرم پخش زندة اینترنتیِ توییچ در صنعت پیشگام و پرجاذبة بازی‌های دیجیتالی ایفا می‌کند. همة این ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها که خود حاصل تجارب و آزمون و خطاهای گستردة طراحانِ آن و تیم‌های تحقیقاتی مرتبط با آن‌هاست به‌مثابة الگوها و مدل‌هایی است که پس از ارزیابی و آسیب‌شناسی و تدوین پیوست‌های مورد نیاز در طراحی بسترهای مشابه با اهداف ملی و جهانی به‌کار گرفته می‌شود و با تبدیل‌شدن به مزیت رقابتی، در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و فناوری تحولات گسترده‌ای را به‌وجود می‌آورد.

فیلم این نشست در لینک زیر در اختیار علاقه‌مندان است.

https://aparat.com/v/Pbhk1

رایانامه سخنران: milad.mousavi@ut.ac.ir